Informace o vysílání pracovníků

Vysílání pracovníků – posting of workers in the framework of the transnational provision of services

(Toto je oficiální celostátní webová adresa pro vyslané pracovníky ve smyslu čl. 5 směrnice 2014/67/EU)

(This is a single official national website for posted workers according to Art. 5 of the directive 2014/67/EU, for English and other languages see below)

Text je rovněž k dispozici v následujících jazycích:

 

English (EN) Polski (PL) Deutsch (DE)
EN PL DE

 

Níže uvedené informace se týkají vyslání zaměstnanců. V případě, že hledáte informace k vyslání OSVČ, obraťte se prosím na Ministerstvo průmyslu a obchodu.

 

Důležité upozornění: ZMĚNY PŘI OZNÁMENÍ VYSLÁNÍ

Od 1. července 2024 platí nová pravidla při plnění povinnosti oznámit vyslání pracovníků v rámci nadnárodního poskytování služeb do České republiky.

Oznámení vyslání zahájená po 30. červnu 2024

Vyslání pracovníků do ČR, která budou zahájena po 30. červnu 2024, je možné oznámit pouze přes registrační portál dostupný na této webové stránce.

Pokud vysílající zaměstnavatel zašle od 1. července oznámení o zahájení vyslání pouze na příslušnou krajskou pobočku Úřadu práce ČR, má se za to, že nesplnil oznamovací povinnost. Platná budou pouze ta oznámení, která budou podána prostřednictvím nového registračního portálu.

Po 1. 7. 2024 nebude online formulář pro zahájení /ukončení vyslání již dostupný na portálu MPSV.

Formulář pro oznámení zahájení vyslání ve formátu pdf. bude též stažen z portálu MPSV.

Vyslání, jejichž zahájení byla oznámená do 30. června 2024 na Úřad práce ČR - ukončení, prodloužení či změny

Od 1. července je možné ve věci vysílání pracovníků činit vůči Úřadu práce ČR pouze podání, kterým se ukončuje, prodlužuje či mění vyslání, které bylo zahájeno do 30. června 2024.

Ukončení a změny oznámení vyslání pracovníků do ČR je možné provést dvěma způsoby:

  • prostřednictvím nového registračního portálu (u tohoto způsobu je však nezbytné zadání oznámení o zahájení vyslání, a to zpětně);
  • písemně zaslat na příslušnou pobočku ÚP ČR vyplněný formulář pro ukončení nebo změnu již oznámeného vyslání na ÚP ČR (pouze ve formátu PDF). Takové podání o oznámení ukončení či o změně vyslání bude možné provést do 31. 12. 2024, případné prodloužení data bude včas upřesněno.

Formulář pro oznámení ukončení či změny vyslání ve formátu PDF je dostupný na odkazu Oznámení o vyslání zaměstnance zaměstnavatelem usazeným v EU / Notification of posting worker by undertaking established in EU (mpsv.cz).

 

Informace o pracovních a mzdových podmínkách zaměstnanců vyslaných podle směrnice 96/71/ES na území České republiky

Platné směrnice EU upravující vysílání zaměstnanců do jiného členského státu:

Podle právních předpisů České republiky je vysílání zaměstnanců podle směrnice 96/71/ES regulováno zejména zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“), a zákonem č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o zaměstnanosti“).

Všeobecně použitelné kolektivní smlouvy ve smyslu čl. 3 odst. 8 směrnice 96/71/ES, které by byly aplikovatelné na vyslané pracovníky, v ČR momentálně neexistují.

I. Oznamovací povinnost zahraničního zaměstnavatele při vyslání pracovníků do ČR

Zákon o zaměstnanosti (§ 101a)) stanoví: Nastoupí-li k výkonu práce na území ČR zaměstnanec vyslaný v rámci nadnárodního poskytování služeb zaměstnavatelem usazeným v jiném členském státu EU, je zahraniční zaměstnavatel povinen nejpozději v den nástupu vyslaného zaměstnance k výkonu práce tuto skutečnost oznámit Státnímu úřadu inspekce práce prostřednictvím informačního systému, a to podle specifikace, ve formátu a struktuře zveřejněné tímto úřadem.

Státní úřad inspekce práce vede pro účely plnění oznamovací povinnosti evidenci.

Zahraniční zaměstnavatel je povinen oznámit změnu údajů nejpozději do 10 kalendářních dnů ode dne, kdy změna nastala, nebo kdy se o ní dozvěděl.

Zaměstnavatel je dále povinen nejpozději do 10 kalendářních dnů oznámit skončení vyslání zaměstnance na území České republiky; tuto povinnost zaměstnavatel nemá, skončilo-li vyslání na území ČR tohoto zaměstnance dnem původně zaměstnavatelem oznámeným.

Odkaz na registrační portál

Změny při oznámení vyslání (od 1. 7. 2024)

Informační (ohlašovací) povinnost - Formulář zde

Kontaktní údaje - pobočky Úřadu práce ČR

V případě vyslání agenturního pracovníka jeho uživatelem (dvojité vyslání, double-posting) má ohlašovací povinnosti agentura práce (tj. zaměstnavatel vyslaného pracovníka): Zaměstnanec, který byl dočasně přidělen svým zaměstnavatelem, jenž je oprávněn v souladu s právními předpisy jiného členského státu Evropské unie zprostředkovávat zaměstnání, k výkonu práce u uživatele usazeného v tomto nebo jiném členském státě Evropské unie, a který byl dále vyslán v rámci nadnárodního poskytování služeb na území České republiky, se považuje za vyslaného na území České republiky svým zaměstnavatelem, s nímž uzavřel pracovněprávní vztah.

Pozor: Krátké obchodní návštěvy (například účast na seminářích, konferencích, setkáních, veletrzích, školeních a jiných pracovních cestách nezahrnujících poskytování služeb) nejsou považovány za vyslání ve smyslu unijních předpisů. Na takové cesty se proto oznamovací povinnost a opatření stanovená v článku 9 směrnice 2014/67/EU nevztahuje.

Za nesplnění informační povinnosti lze uložit pokutu až do výše 100 000 Kč (§ 139 a 140 zákona o zaměstnanosti). Více informací k přestupkům a sankcím naleznete zde.

II. Pracovní podmínky

V případě vyslání zaměstnance z jiného členského státu EU k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb na území ČR, se na takového zaměstnance podle § 319 zákoníku práce vztahuje úprava ČR za podmínky, že je pro něj výhodnější, pokud jde o:

Výhodnost se posuzuje u každého práva vyplývajícího z pracovněprávního vztahu samostatně. Ustanovení o minimální délce dovolené za kalendářní rok nebo její poměrné části a minimální mzdě, příslušné nejnižší úrovni zaručené mzdy a povinných složkách mzdy nebo platu se nepoužijí, jestliže doba vyslání zaměstnance k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb v České republice nepřesáhne celkově dobu 30 dnů v kalendářním roce. To neplatí, jestliže je zaměstnanec vyslán k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb agenturou práce.

Hlavní změny oproti právní úpravě účinné do 29. července 2020:

Transpozice směrnice (EU) 957/2018, která novelizuje směrnici 95/71/ES o vysílání pracovníků byla provedena zákonem č. 285/2020 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a některé další související zákony

Povinnosti zaměstnavatele při poskytování odměny za práci se rozšiřují o všechny povinné složky mzdy (mzda nebo náhradní volno za práci přesčas; mzda, náhradní volno nebo náhrada mzdy za svátek; mzda za noční práci; mzda a příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí; mzda za práci v sobotu a v neděli) nebo složky platu (platový tarif; příplatek za vedení; příplatek za noční práci; příplatek za práci v sobotu a v neděli; plat nebo náhradní volno za práci přesčas; příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí; zvláštní příplatek; příplatek za rozdělenou směnu; příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah; specializační příplatek pedagogického pracovníka; plat nebo náhradní volno za práci ve svátek). Dále se rozšiřuje povinnost zaměstnavatele poskytovat zaměstnanci náhrady cestovních výdajů při cestách konaných za účelem výkonu práce nebo v souvislosti s ním ve smyslu § 152 zákoníku práce.


Zvláštní úprava ručení za mzdy, platy a odměny z dohody ve stavebnictví

Od 1. ledna 2024 došlo k legislativním změnám zákoníku práce, kdy bylo zrušeno ustanovení § 319 odst. 3 o ručení příjemce služby za vyplacení odměny vyslaného pracovníka, které bylo nahrazeno novým § 324a. Více informací naleznete zde.

Dlouhodobě vyslaní pracovníci a jejich pracovní podmínky (§ 319a zákoníku práce)

Přesáhne-li vyslání zaměstnance dobu 12 měsíců (tzv. dlouhodobé vyslání), vztahuje se na něho, vedle výše uvedených podmínek uvedených (body a) až i), i další úprava výkonu práce v pracovním poměru podle zákoníku práce s výjimkou úpravy týkající se vzniku, změny a skončení pracovního poměru, za podmínky, že je pro něj výhodnější. I zde se výhodnost se posuzuje u každého práva vyplývajícího z pracovněprávního vztahu samostatně.

Hraniční doba pro počátek režimu dlouhodobého vyslání se prodlužuje na 18 měsíců, pokud vysílající zaměstnavatel postupem podle § 87 odst. 2 zákona o zaměstnanosti oznámí před uplynutím doby dlouhodobého vyslání, že vyslání zaměstnance přesáhne tuto dobu a současně sdělí důvody jejího přesáhnutí.

Vyslání pracovníka může pokračovat i po uplynutí 12 měsíců, resp. po 18 měsících, za podmínky, že se na vyslaného zaměstnance začnou vztahovat všechna práva podle právního řádu hostitelského státu (konkrétně všechny pracovní podmínky s výjimkou postupů, formalit a podmínek uzavírání pracovních smluv a jejich ukončování, včetně konkurenčních doložek, a s výjimkou účasti v zaměstnaneckých penzijních systémech v zemi vyslání), v tomto případě tedy český zákoník práce, a to v těch případech, kdy je použití zákoníku práce pro vyslaného pracovníka výhodnější než právo vysílajícího státu (viz §319 zákoníku práce).

Vyšle-li zaměstnavatel k nahrazení vyslaného zaměstnance jiného zaměstnance, všechny doby vyslání těchto zaměstnanců, pokud plnili nebo plní stejné pracovní úkoly na stejném místě, se pro účely posouzení doby uvedené v odstavci 1 nebo odstavci 2 sčítají. Plnění stejného úkolu na stejném místě se posuzuje s ohledem na povahu vykonávané práce, povahu poskytované služby a místo jejího výkonu.

Přechodná úprava pro účely výpočtu délky dlouhodobého vyslání: vyslání, která započala před 30. červencem 2020 se pro účely výpočtu výše uvedené 12měsíční (resp. 18měsíční) lhůty považují za započatá dnem 30. července 2020.

Úprava pro oblast silniční dopravy

Transpozicí tzv. „lex specialis“ o uplatňování pravidel pro vysílání pracovníků na sektor dopravy dochází ke změně pravidel v oblasti silniční dopravy, více informací naleznete zde.

III. Jak se domáhat svých práv?

V případě, že zaměstnavatel či uživatel nedodržuje své povinnosti uložené mu právním řádem, lze podat podnět k provedení kontroly Státnímu úřadu inspekce práce (webový formulář podání podnětu)

Pokud zaměstnavatel vyslanému zaměstnanci nevyplatil mzdu nebo plat, může tento zaměstnanec kromě soukromoprávního postupu spočívajícího ve vyzvání zaměstnavatele k uhrazení dlužné mzdy nebo platu a následného podání žaloby u soudu v domovském státě využít možnosti ukotvené v § 319 odst. 3 zákoníku práce, podle které za výplatu mzdy nebo platu do výše minimální mzdy, příslušné nejnižší úrovně zaručené mzdy a příplatků za práci přesčas, ručí vyslanému zaměstnanci osoba (příjemce služby), ke které na základě uzavřené smlouvy byl vyslán k plnění úkolů vyplývajících z této smlouvy za podmínek dále stanovených v uvedeném ustanovení zákoníku práce, kterými jsou:

  • skutečnost, že odměna za práci do výše minimální mzdy, příslušné nejnižší úrovně zaručené mzdy a příplatků za práci přesčas nebyla zaměstnavatelem vyplacena,
  • nadnárodnímu zaměstnavateli byla pravomocně uložena pokuta za přestupek podle § 13 odst. 1 písm. b) nebo § 26 odst. 1 písm. b) zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů,
  • o neposkytnutí odměny tato osoba věděla nebo při vynaložení náležité péče vědět měla a mohla.

Není-li prokázána skutečná délka výkonu práce, má se za to, že vyslaný zaměstnanec vykonával práci 3 měsíce.

Pokud došlo k diskriminaci nebo k porušení práv a povinností vyplývajících z práva na rovné zacházení, má dotčená osoba právo se u soudu domáhat, aby bylo od diskriminace upuštěno a aby byly odstraněny následky diskriminačního zásahu a aby mu bylo dáno přiměřené zadostiučinění. Je dále také možné obrátit se na oblastní inspektorát práce.

IV. Vysílání občanů třetích států podniky usazenými v EU

Občané třetích zemí, kteří jsou legálně zaměstnáni v jiném členském státě EU a jsou svým zaměstnavatelem usazeným v EU vysláni podle směrnice 96/71/ES do ČR, nepotřebují k výkonu práce v rámci vyslání žádné veřejnoprávní oprávnění, tj. povolení k zaměstnání, zaměstnaneckou ani modrou kartu ani žádné další pobytové oprávnění (vízum nebo povolení k pobytu).

Délka takového vyslání (tj. bez jakéhokoliv veřejnoprávního oprávnění) však je omezena nejdéle na dobu 90 dnů v průběhu každých 180 dnů. Omezení vyplývá z maximální délky dočasného pobytu na území ČR na základě víza nebo povolení k pobytu vydaného jiným členským státem EU.

Pro pobyt přesahující 90 dnů musí občan třetího státu vždy získat platné pobytové oprávnění vydané Ministerstvem vnitra – vízum k pobytu nad 90 dnů nebo povolení k pobytu – podle zákona o pobytu cizinců. Více informací naleznete zde.

Podmínkou přípustnosti vyslání občanů třetích zemí do ČR je, že se jedná o skutečné vyslaní ve smyslu směrnice 96/71/ES, tedy především, že:

  • Občan třetí země je vyslán z členského státu Evropské unie, kde obvykle pracuje. Před vysláním tedy musí nejprve pobývat a pracovat v členském státu Evropské unie, který mu vydal vízum nebo povolení k pobytu. Po ukončení vyslání se vrací zpět ke svému zaměstnavateli.
  • Činnost pracovníka spočívá v poskytnutí služby podle smlouvy uzavřené mezi jeho zaměstnavatelem a českým podnikatelem nebo firmou, k nimž je pracovník vysílán. Vykonává-li vyslaný pracovník pro českého podnikatele nebo firmu závislou práci, jakou vykonávají jeho vlastní zaměstnanci, a v obdobném postavení jako oni, nejedná se o službu.
  • Občan třetí země má po celou dobu vyslání pracovněprávní vztah uzavřený s vysílajícím zaměstnavatelem, který za něj po celou dobu vyslání nese odpovědnost. Občan třetí země nemá současně uzavřen pracovněprávní vztah s českým podnikatelem nebo firmou, k nimž je vyslán.
  • Občan třetí země vykonává práci pouze u podnikatele nebo firmy, k nimž byl vyslán, nikoli u jiného českého podnikatele nebo firmy.
  • Zaměstnavatel občana třetí země soustavně provozuje v členském státu Evropské unie, odkud je občan třetí země vysílán do České republiky skutečnou podnikatelskou činnost, kterou má povolenou příslušnými orgány tohoto státu.

Nejsou-li výše uvedené podmínky splněny, jedná se s nejvyšší pravděpodobností o protiprávní obcházení zákona, kdy je vyslání pouze účelově předstíráno, aby se občan třetí země vyhnul nutnosti povolování jeho práce českými orgány. Každý případ je v praxi posuzován individuálně, s přihlédnutím ke konkrétním okolnostem.

Zákony České republiky takové jednání trestají pokutou za nelegální práci a rovněž vyhoštěním občana třetí země. Občan třetí země může být vyhoštěn se zákazem vstupu na území celé Evropské unie až na 5 let.

Podrobnosti jsou k dispozici zde (1,51 MB).

V. Informace relevantní pro české zaměstnavatele vysílající pracovníky do jiného členského státu EU

Informování zaměstnanců vysílaných na území jiného státu EU

Informace, o kterých je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat v případě, že je zaměstnanec vyslán na území jiného státu jsou uvedeny v § 37a zákona č. 262/2006 Sb., ve znění účinném od 1. října 2023.

V případě, že následující informace nejsou obsaženy v pracovní smlouvě, je zaměstnavatel povinen zaměstnance o nich informovat. Jedná se o tyto údaje:

  • stát, v němž má být práce vykonávána
  • předpokládanou dobu vyslání na území jiného státu
  • měna, ve které bude vyplácena mzda nebo plat
  • peněžité nebo věcné plnění poskytovaném zaměstnavatelem v souvislosti s výkonem práce
  • zda a za jakých podmínek je zajištěn návrat zaměstnance

Pokud je zaměstnanec vyslán k výkonu práce do jiného členského státu EU v rámci nadnárodního poskytování služeb, je zaměstnavatel povinen zaměstnance písemně informovat o:

  • odměně za práci, na níž má zaměstnanec podle právních předpisů hostitelského státu nárok
  • podmínkách poskytování cestovních náhrad v souvislosti s výkonem práce a dalších plněních poskytovaných zaměstnavatelem v souvislosti s vysláním
  • odkazu na oficiální celostátní internetovou adresu zřízenou hostitelským členským státem

V případě, že doba vyslání nepřesahuje dobu 4 týdnů po sobě jdoucích, není zaměstnavatel povinen zaměstnanci písemně sdělovat výše uvedené informace.

Informační povinnost uživatele vůči agentuře práce, která k němu dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce (§ 309a zákoníku práce).

Uživatel má informační povinnost vůči agentuře práce, která k němu dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce (§ 309a zákoníku práce).

Uživatel je povinen v dostatečném předstihu informovat agenturu práce, která k němu dočasně přidělila zaměstnance k výkonu práce, o tom, že tohoto zaměstnance vyšle k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb na území jiného členského státu Evropské unie; informace musí obsahovat alespoň údaje o

  1. místu výkonu práce vyslaného zaměstnance v jiném členském státě Evropské unie,
  2. pracovních úkolech, které má vyslaný zaměstnanec vykonávat,
  3. datu zahájení výkonu práce vyslaného zaměstnance,
  4. předpokládané době vyslání zaměstnance a
  5. tom, zda vyslaný zaměstnanec nahrazuje jiného zaměstnance, jehož doba vyslání se mu přičítá podle § 319a odst. 3.

Dovolená a zahraniční dovolenkové pokladny

S účinností od 1.1. 2021 zaměstnanci, který byl vyslán k výkonu práce v rámci nadnárodního poskytování služeb do jiného členského státu Evropské unie, nebude příslušet náhrada mzdy nebo platu za dovolenou v rozsahu, ve kterém mu náhrada za dovolenou přísluší podle právních předpisů členského státu, do něhož byl vyslán.

VI. Další související informace

Povinnosti související s pobytem

Vyslaní pracovníci, jejichž délka pobytu v ČR přesáhne 30 dní, mají ohlašovací povinnost vůči příslušnému odboru cizinecké policie. Podrobnosti: zde

Koordinace sociálního zabezpečení

Vyslaní pracovníci obvykle zůstávají pojištěni ve svém domovském státě, ale záleží to na nich a na domluvě se zaměstnavatelem. Jestliže si pracovník přeje ponechat svoje zdravotní a sociální zabezpečení v domovském státě, je třeba si zažádat o vystavení formuláře A1. V případě, že je domovským státem ČR, je třeba žádost směřovat na Českou správu sociálního zabezpečení. Formulář A1 může být pracovníkovi vystaven tehdy, pokud je doba vyslání kratší než 24 měsíců a jsou splněny další podmínky uvedené v nařízení (ES) č. 883/2004. Podrobnosti k možnosti zachovat sociální a zdravotní pojištění v domovském státě během vyslání naleznete zde, případně na stránkách Evropské komise: zde

Ke zdravotnímu pojištění podrobnosti: zde

Daň z příjmu

Daňové otázky jsou řešeny ve smlouvách o zamezení dvojího zdanění. Jejich přehled je k dispozici: zde

Informace k vysílání na území členských států EU naleznete na oficiální webové stránce Your Europe.

Příručky a publikace k vysílání pracovníků:

VII. Máte další otázky?

Obraťte se na: HelpDesk Ministerstva práce a sociálních věcí

Často kladené otázky na téma vysílání pracovníků

 

Poslední aktualizace: 28. 6. 2024

Menu